Shaklee

Shaklee

Tuesday 14 October 2014

Kolestrol vs Phytcocol

Makanan dan musim perayaan memang tidak dapat dipisahkan. Rambang mata dan nafsu bila pelbagai makanan dihidangkan dan memang tidak dinafikan kat Malaysia ni kaya dengan pelbagai juadah yang sangat lazat dan nikmat...saya memang suka makan dan akui tewas dengan nafsu makan hahahahhah.

Malaysia ni bukan musim raya je ada makanan yang meriah-meriah tapi tak raya pun sama je...syurga makanan.Saya ni pantang dengar tempat makan sedap & menarik pasti akan pergi rasa baru puas hati pastu bila timbang nyesal berat naik la itu la ini la tapi bila makan lupa diri.

Berat badan naik senang je nak kontrol tapi kalau kolestrol naik tu lah yang paling bahaya.Kolestrol ni tak kira tua muda ,gemuk kurus kalau tak kontrol makan pasti 'DIA' hinggap tapi yang paling kita geruni sbb kolestrol tinggi tak ada tanda2 sakit ke ape ke tup-tup bila check hah kau mendadak tinggi nye.
Itulah sebab kolestrol ni sangat digeruni sebab boleh jadi 'SILENT KILLER'

sebelum kita ke isu pencegahan jom kita kaji kolestrol dalam makanan kita seharian.


Tapi dalam diet kita seharian saranan pengambilan kolestrol TIDAK MELEBIHI 300mg bagi INDIVIDU NORMAL
dan
KURANG dari 200mg sehari bagi PESAKIT JANTUNG



cuba kita lihat contoh pengambilan makanan kita seharian, ni belum lagi kira kolestrol dalam snek la apela yang diantara breakfast lunch, lunch dinner.Kalau kira kolestrol ni berlori2 la kan yang kita ambik, sebab tu penting kita kaji makanan yang kita makan supaya kita x bwk masuk lori2 kolestrol dalam tubuh kita.

Dengan Shaklee PHYTOCOL kita mampu makan tanpa sempadan sebab Phytocol ni mampu menghalang penyerapan kolestrol di dalam tubuh.


Tanda-tanda Kolestrol Tinggi

  • Sering berasa kebas-kebas pada kaki.
  • Timbul bintik-bintik putih(biji lemak) pada bahagian bawah mata, kawasan muka atau leher yang disebabkan oleh kadar trigliserida yang tinggi.
  • Mudah letih, penat dan cepat mengantuk.
  • Sering berasa sakit kepala. Arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.
  • Kaki membengkak akibat pembuluh darah semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah.  
  • Senak dada sebelah kiri apabila pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat. Hal ini menunjukkan kadar kolestrol terlampau tinggi.

Jika anda mempunyai tanda-tanda yang dinyatakan.Segeralah berjumpa doktor dan melakukan Ujian Kolesterol untuk memeriksa tahap kolestrol anda.
 
 
Dengan Shaklee Phytocol mampu membantu menurunkan dan menghalang kolestrol daripada terkumpul menjadi plak dalam darah.


Phytocol

1.Untuk mengatasi masalah kolestrol tinggi di kalangan rakyat Malaysia, Shaklee telah memperkenalkan produk baru iatu Phytocol.

2.Phytocol adalah pilihan semulajadi terbaik dengan 2000 mg fitosterol setiap hari dan disarankan 100% Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).

3.Phytocol Shaklee dirumus secara klinikal dengan bahan-bahan terpilih untuk membantu menghalang penyerapan kolestrol di dalam tubuh

4.Fitosterol adalah tumbuhan sterols dan stenoils yang terdapat dalam sel membran tumbuhan. Ia menyerupai kolestrol dalam badan dan apabila kolestrol ni berjumpa dia akan bersaing untuk menyerap ke dalam sistem penghadaman badan.

5.Sterols dan stenols ni akan menghalang kolestrol jahat (LDL kolestrol) dan akan merendahkan kolestrol jahat yang masuk ke dalam salur darah manusia yang boleh menyumbatkan salur darah.

6.Sterol dan stenoil yang ada dalam makanan seharian kita seperti makan 200 batang lobak merah atau 70 keping roti gandum atau 425 biji tomato setiap hari.


so jom kita kaji mcm mana PHYTOCOCL bertindak :



Fitosterol mempunyai struktur yang sama seperti kolesterol, Fitosterol inilah yang akan bersaing dan akan mengalahkan kolesterol dalam penyerapan di dalam Usus.

Semakin banyak fitosterol yang kita ambil maka semakin kurang kolesterol yang akan di serap di dalam tubuh kita dan semakin tinggi untuk anda merendahkan paras kolesterol LDL kita. 


Menurut satu sumber, cara yang paling mudah dan tanpa bajet bagi mengelakkan kolestrol tinggi adalah dengan mandi seawal jam 4 pagi, bersolat sunat sehingga waktu subuh, dan kemudian melakukan aktiviti berjalan kaki di sekitar rumah setelah solat subuh. Rasionalnya, air sejuk yang meresap ke dalam badan dikatakan boleh mengurangkan lemak berkumpul. 

Mula dari hari ini, jom kita pakai formula kat bawah ni untuk kira berapa banyak kolestrol yang kita ambik setiap hari.





No comments:

Post a Comment